7 полезни факта за полезните Омега 3

7 полезни факта за полезните Омега 3

Публикуван: 31.10.2013

Прегледи: 133

В последните години Омега 3 мастните киселини придобиха голяма популярност и в България. Над 3000 проучвания изучават и доказват полезното им действие за здравето ни, но непрекъснато научаваме още любопитни факти за тях.

  1. Омега 3 се наричат есенциални мастни киселини, защото човешкото тяло се нуждае от тях, но не може да ги произвежда. Ценните Омега  3 мастни киселини (DHA и EPA) се съдържат само в рибеното масло и майчиното мляко - кърмата.
  2. Въпреки че са вид мазнини, от Омега 3 не се пълнее. Даже обратното – много специалисти-диетолози препоръчват приема на Омега 3 мастни киселини при спазването на хранителен режим за редуциране на теглото, защото с тяхна помощ се намалява количеството на наситените, вредни мазнини.
  3. Действието на Омега 3 в комбинация с антиоксиданти като селен и коензим Q10 става многократно по-мощно. Мастната среда, която се осигурява от Омега 3 дава възможност на коензима да разкрие пълния си потенциал  и да зареди клетките и цялото тяло с енергия. Селенът от друга страна ускорява ефекта и силата на Омега 3 за изчистване на организма от плаките и лошите мазнини. Коензим Q10 е мастноразтворим антиоксидант и неговото действие е още по-мощно, когато се усвоява в мастна среда, каквато се създава от омега-3.
  4. Важно е Омега 3 да са от рибено масло, защото в този случай ценните мастни киселини се получават наготово от организма, докато при Омега 3 от растителен произход като лененото масло например се изисква дълъг процес на преработка и ефективността в много от случаите е минимална.
  5. Високият холестерол при около 25-30% от българите се  дължи на непълноценния начин на хранене  и бедната на Омега 3 диета – недостатъчна консумация на риба и морски храни, зеленчуци и плодове, нередовно хранене, употреба на некачествени мазнини и особено маргарин. Консумират се изключително много наситени мастни киселини, а също и трансмазнини, които са фактор за повишаване на лошия холестерол. Трансмастните киселини, получени промишлено, са във всички пържени храни, чипсове, навсякъде, където е отбелязано „хидрогенирани” или „частично хидрогенирани масла” – солети, бисквити, бонбони, кексове.
  6. Омега 3 помагат при депресия и хронична умора. Нови научни изследвания доказват, че Омега 3 играят важна роля за формирането на сиво вещество в мозъка, особено в зоните, отговарящи за емоциите. Доказано е, че хората, консумиращи Омега 3 се радват, както на добра памет и концентрация, така и на добър тонус и настроение.Това превръща Омега 3 в подходящо средство в състояния на хронична умора. Прием на Омега 3 се препоръчва и на жените след раждане, за да се намали риска от пост-родилна депресия.
  7. Омега 3 мазнините потискат определени молекули, които водят до възпаление и в резултат до кожни проблеми като акне.