Защо селенът е толкова важен за доброто здраве?

Защо селенът е толкова важен за доброто здраве?

Публикуван: 15.02.2013

Прегледи: 17

Селенът е микроелемент с макроефект върху здравето на човека. Недостигът на селен значително намалява антиоксидантната способност на човешкия организъм и води до здравословни проблеми със сърцето, кръвоносните съдове, по-бързо стареене и онкологични заболявания.

Какви са ползите от приема на селен?

  • Мощен антиоксидант и помощник на имунната система

Редица изследвания през последните 20 години показват, че селенът има изключително голяма антиоксидантна активност, допринасяща за неутрализиране на действието на свободните радикали (тяхното количество нараства при наличие на възпаление и инфекция). Селенът укрепва имунната система в борбата с вирусите и патогените, тъй като в комбинация с него белите кръвни телца, антителата и макрофагите се активират и осигуряват по-ефикасна имунна защита.

  • При сърдечно-съдови заболявания

Финландски изследователи са констатирали, че дефицитът на селен в околната среда в източната част на страната е една от основните причини за високата заболеваемост от исхемична болест на сърцето в този район. Съответно в тази област се е наблюдавала и най – много случаи на сърдечни инфаркти.

Счита се, че селенът спомага за поддържане на здрава кръвоносна система. Затова е подходящ за превенция на сърдечно-съдови заболявания и за поддържане на нормално кръвно налягане.

  • При проблеми с щитовидната жлеза

Селенът участва в редица ензимни процеси и играе важна роля в контрола на нормалния метаболизъм на тироидните хормони. Затова недостигът на селен е една от причините за недоброто усвояване на йод и възпрепятстване на нормалното функциониране на щитовидната жлеза.

  • Подсигурява плодовитостта

Селенът играе ключова роля в процеса на оплождане, тъй като осигурява подвижността и здравето  на мъжките сперматозоиди и едновременно с това намалява риска от спонтанен аборт. Освен това влияе положително върху потентността  на мъжете и удължава сексуалната им активност – почти 50% от количеството селен в мъжкия организъм е съсредоточено в клетките на тестисите и семенните канали, водещи към простатната жлеза.

Колко селен трябва да се приема дневно?
Дневната препоръчителна доза селен е между 70 и 100 микрограма/ден.

Как можем да си набавим необходимата доза селен?

Богати източници на селен са морските продукти, телешко, яйца, бъбреци, черен дроб, месо, чесън, ядки (особено бразилски ядки и лешници). Интресен факт е, че повечето преработени продукти са бедни на селен, а селенът в морските продукти и месото не се усвоява напълно от организма. Естествени източници на селен са и зърнените храни като царевица, жито, ориз, също така хлябът, но количеството на селен в тези храни е в пряка зависимост от неговото съдържание в почвата, от където растенията го извличат.За съжаление в почвите на всички Европейски страни, включително България, има селенов дефицит.